Zeeuwse Belle CompanyZBC emailtamplate

De Zeeuwse Belle Company is ontstaan op de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. De huidige eigenaren Leonard Bal (Sport en bewegingseducatie) en Peter Keim (Commerciële Economie) studeren op de HZ. In het tweede studie jaar volgen alle opleidingen op de HZ de cursus Student Company. Gedurende een jaar wordt met een student company een bedrijfje opgestart. Dit gaat in samenwerking met de Stichting Jong Ondernemen die dit door heel Nederland organiseert. Tijdens de start van de student company worden van verschillende opleidingen studenten bij elkaar gezet die met ondersteuning van een docent, bedrijfsbegeleider en een accountant een product op de markt moeten gaan brengen.

Het team van de Zeeuwse Belle Company bestond uit negen personen. Gelijk bij de start van de company was er een enthousiaste en gedreven sfeer om echt iets te maken van de student company. Daarop werd al snel besloten om zelf iets te gaan maken. Vervolgens kwam het idee om iets met de Zeeuwse knop te gaan doen. Dit lag dichtbij de Zeeuwse studenten en de Zeeuwse knop begon het symbool van Zeeland te worden. Een ander typisch Nederlandse en zeker ook Zeeuwse activiteit is fietsen. Dit combinerend leverde de Zeeuwse knop Fietsbel op, welke de naam Belle Knoppe kreeg. Het merk Belle Knoppe groeide later uit tot een merk met vele producten en collecties. Onder de kop ‘het merk Belle Knoppe’ staat nog een leuke anekdote over het ontstaan van het merk.

Als snel bleek de Zeeuwse knop fietsbel een schot in de roos. Nog voordat de bel geproduceerd was besteedde Omroep Zeeland er al aandacht aan en won de Zeeuwse Belle Company haar eerste prijs voor beste student company van de HZ. Toen de Belle Knoppe eenmaal op de markt was ging het hard. Vele verkooppunten meldden zich maar ook de Zeeuwse media wisten de Zeeuwse knop fietsbel te vinden, waardoor de verkoop hard omhoog schoot. Gecombineerd met het goede verhaal van de Zeeuwse Belle Company werd de student company Zeeuws kampioen in competitie van  Jong Ondernemen. Ook dit bracht natuurlijk weer aandacht met zich mee. Na het Zeeuwse kampioenschap plaatste ZBC zich ook voor de landelijke competitie van Jong Ondernemen. ZBC wist door te stomen naar de halve finale bij de beste 10 studentenbedrijven van Nederland. De halve finale werd doormiddel van een case op het hoofdkantoor van de ABN AMRO bank gespeeld. De beste vijf gingen door naar de finale in het DeLaMar theater in Amsterdam, hier zat ZBC wederom bij.
Tijdens de finale greep ZBC net naast de hoofdprijs, maar won wel de deelprijs voor beste Marketing/pers beleid.

Het eindresultaat van het student company jaar bestond naast alle prijzen uit een totale afzet van 10.000 fietsbellen.  De Zeeuwse Belle Company wilde Leonard en Peter samen met mede student company genoten Vera Geschiere en Justin Wouters niet verloren laten gaan na het school project. Daarom besloten de vier studenten het bedrijf in de zomer van 2013 door te starten als de Zeeuwse Belle Company VOF. Vera en Justin zijn nog een jaar betrokken geweest bij de Zeeuwse Belle Company. Toen ging het voor het echt, om verder te groeien besloot ZBC om meer producten te gaan ontwikkelen. Het eerste volgende product werd de Belle Knoppe sleutelhanger, ook dit werd weer een verkoopsucces. Waarop ZBC definitief besloot om door te gaan. Dit resulteert nu in een complete Bike Collectie, van een Zeeuwse fietsbel tot fietstas. Maar daarnaast ontstond nog een collectie, de Home Collectie. Die nu hard uitgebreid wordt, van tassen en mokken tot kussens en op maat gemaakte producten met de Belle Knoppe Stof.

Team ZBC v.o.f.

Peter Keim (links)
Leonard Bal (rechts)

peter en leonard

 

 

 


Voor meer informatie: info@belleknoppe.nl | Peter Keim 0642769098 | Leonard Bal 0648166623